Busolapolitică.ro, jocul pentru oameni mari

media-5

CHESTIONAR. Un interesant test privind principalele teme din campania electorală conduce spre un deznodământ total neaşteptat. Încercaţi-l!.

Sursa: EVZUn experiment despre care toţi cei care l-au încercat spun că e o adevărată revelaţie a devenit un palpitant joc de politică la debutul acestei campanii electorale. E un test de personalitate care a pus pe jar „electoratul internaut” şi care se numeşte busolapolitica.ro. Proiectul aparţine Institutului European pentru Democraţie Participativă (IEDP), iar ideea este de a afla gradul de compatibilitate al fiecărui respondent la test cu principalii candidaţi la prezidenţiale.

Cum se joacă

E aşa-zisul test „quiz”, larg utilizat în majoritatea democraţiilor occidentale. Răspunzând la 22 de întrebări, afli ce candidat este cel mai apropiat principiilor tale. Întrebările cuprind toate temele esenţiale dezbătute în acest moment în România, cum ar fi: impozitarea progresivă (în antiteză cu cota unică), nevoia creşterii TVA (sau menţinerea la nivelul actual), legalizarea prostituţiei şi a drogurilor uşoare, retragerea din Afganistan, autonomie etnică etc. Ponderarea temelor arată că testul este foarte nuanţat. O întrebare poate fi foarte importantă pentru respondent, destul de importantă sau deloc importantă. Astfel, rezultatul ţine cont nu doar de alegerile personale, ci şi de prioritatea zonelor de interes ale fiecărui utilizator.

La sfârşitul celor 22 de întrebări, eşti rugat să oferi câteva date personale (pentru crearea unei baze de date care să certifice seriozitatea rezultatelor culese) şi chiar ai dreptul să nominalizezi candidatul cu care vei vota. Imediat după aceea primeşti rezultatul: gradul de compatibilitate cu fiecare candidat în parte sau, mai concret, ce candidat se potriveşte cel mai bine cu viziunea ta. În câteva zile de la lansarea on-line, 4.000 de români au realizat deja testul pe busolapolitică.ro.

Rezultat surprinzător

Doru Franțescu, coordonatorul proiectului, a spus că majoritatea participanţilor la test au surpriza să constate că numele celui care apare la sfârşitul experimentului nu coincide cu opţiunea de vot. Iar explicaţia este simplă: „Asta este diferenţa dintre a judeca un candidat pe bază emoţională, adică pe simpatii, să alegi pe unul care spune glume bune, cum se întâmplă de regulă, şi alta e realitatea când judeci raţional, fără să ai în faţa ta un candidat care zâmbeşte frumos”, explică Doru Franceţcu. Înainte de a se realiza acest test, a existat o cercetare laborioasă care a a ajutat la conceperea întrebărilor reprezentative şi la care însăşi candidaţii au răspuns, acesta fiind, de fapt, şi „barometrul” după care se analizează răspunsurile.

„Consideraţi oportună construirea unei noi centrale nucleare pe teritoriul României?”, „Este o soluţie bună reducerea numărului de angajaţi ai administraţiei publice în vederea diminuării cheltuielilor bugetare?”, „În ce măsură sunteţi de acord cu legalizarea prostituţiei în România?” – sunt câteva dintre întrebările care întregesc chestionarul.

Trebuie menţionat că eşantionul nu este reprezentativ la nivel naţional, ci vizează doar segmentul de populaţie utilizatoare de internet.

Într-un top recent al candidaţilor care se asociază cel mai bine cu ideile respondenţilor, Traian Băsescu a ieşit pe prima poziţie, urmat de Crin Antonescu, Corneliu Vadim Tudor, Mircea Geoană, Sorin Oprescu, George Becali şi Kelemen Hunor. Pe 10 noiembrie, se va face oficial o evaluare estimativă, iar înainte de cel de-a doilea rând de scrutin, se vor face publice rezultatele finale.

INTERNAȚIONAL Internauții sunt ”de dreapta”

Acest instrument de măsurare a fost lansat pentru prima dată în Olanda, unde quiz-ul a fost completat de aproape 2 milioane de oameni, iar modelul s-a extins, apoi, şi în Marea Britanie, Franţa, Belgia, Germania, Suedia, Bulgaria şi Statele Unite. În România a apărut anul trecut, în preajma alegerilor parlamentare, când aceeaşi busolă politică a adunat platformele partidelor politice şi le-a comparat cu opţiunile publicului pentru a prezenta „actorii politici” cu viziunea cea mai apropiată de a fiecărui utilizator.

În 2008, graficul evidenţia faptul că zona internetului este dominată de persoane cu ideologie de dreapta. Totodată, deşi simpatiile erau împărţite în mare parte între cele trei mari partide, PSD, PDL şi PNL, ultimele două însumau peste 70% dintre simpatiile politice ale utilizatorilor.

Evenimentul Zilei